Σάββατο, 4 Ιανουαρίου 2014

Δυσορθογραφία, τί είναι? Ποια η διαφορά της από τη δυσλεξία?

Η δυσορθογραφία είναι μία από τις τρεις διαταραχές που αποτελούν τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Αφορά τη δυσκολία της γραφής σε επίπεδο λέξης και κατ' επέκταση πρότασης και παραγράφου.
Για να μπορέσουμε να εξηγήσουμε και να κατανοήσουμε τις δυσκολίες ενός μαθητή με δυσορθογραφία και να μπορέσουμε να τον βοηθήσουμε, θα πρέπει να γνωρίζουμε πώς ορίζεται η γραφή... Γραφή είναι η διαδικασία εγγραφής της φυσικής γλώσσας, με τη μορφή συμβόλων πάνω σε επιφάνεια υλικού φορέα. Η Νεοελληνική γλώσσα, ως απόγονος της αρχαίας ελληνικής, παρουσιάζει μία σύνθετη μορφή γραφής εξαιτίας των αλλαγών που δέχθηκε η δεύτερη σε διάφορες χρονικές περιόδους.
Η δυσορθογραφία είναι ειδική διαταραχή μάθησης της ορθογραφίας που συναντάται σε παιδιά με φυσιολογική νοημοσύνη και συχνά συνοδεύει τη δυσλεξία. Μπορεί, όμως να υπάρχει και μόνη της χωρίς να υπάρχουν εμφανείς δυσκολίες στην ανάγνωση.





Η διόρθωση των λαθών πρέπει να είναι ιεραρχικά δομημένη. Για παράδειγμα, απόλυτη προτεραιότητα θα πρέπει να δίνεται η διόρθωση των λαθών που αφορούν το άρθρο, με σκοπό να γίνει κατανοητό από το μαθητή/ μαθήτρια η έννοια του γένους και του αριθμού. Επίσης μεγάλη σημασία, θα πρέπει να δοθεί  σε λάθη που γίνονται στα καταληκτικά μορφήματα. Αντίθετα, λάθη που αφορούν τα διπλά σύμφωνα, δεν είναι ανάγκη να διορθώνονται από τη στιγμή που υπάρχουν και άλλα πιο σημαντικά. Από την άλλη, στον τομέα της ορθογραφίας, ο εκπαιδευτικός είναι ανάγκη να διορθώνει αντικαταστάσεις ή παραλείψεις.



Τέλος θα παραθέσω μια εμπειρία που μοιράστηκε μαζί μου μια καθηγήτριά μου, η οποία μας διηγήθηκε ένα περιστατικό με έναν μαθητή της δυσλεξικό και δυσορθογραφικό. Το παιδί δυσκολευόταν πολύ εξαιτίας της βαριάς δυσλεξίας που είχε και τα γραπτά του συνήθως δεν τα εξλεταζαν καν οι καθηγητής (εδώ είναι σκόπιμο να τονίσω, ότι είναι πολύ μεγάλο το ποσοστό των δασκάλων-καθηγητών που δεν μπορεί να αναγνωρίσει "σημάδια" μαθησιακών δυσκολιών). Με λίγα λόγια το παιδί ήταν σαν να μην υφίστατο στην τάξη σε επίπεδο διαγωνισμάτων και γραπτών ασκήσεων. Μια μέρα λοιπόν, αποφάσισε η καθηγήτρια αυτή, η οποία ειδικεύεται στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες να διαβάσει ανώνυμα στην τάξη μια έκθεση του μαθητή αυτού και όλοι αναρωτιούνταν σε ποιόν άνηκε. Ο μαθητής φυσικά αποκαλύφθηκε και η εκπαιδευτικός αυτή έδωσε ένα πολύ σημαντικό μάθημα, για τον τρόπο που θα πρέπει να εξετάζεται ένας μαθητής με τέτοιες δυσκολίες και φυσικά πώς του αναπτερώνουμε το ηθικό τονίζοντάς του τις δυνατές του πτυχές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημασία σχολικής επιτυχίας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε ακούσει από μαθητές τις εκφράσεις: " Δεν ξαναδιαβάζω αυτό το μάθημα. " " Στο μάθημα αυ...