Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου 2014

"Ο μικρός μου αδερφός από το φεγγάρι"

"Ο μικρός μου αδερφός από το φεγγάρι" 

https://www.youtube.com/watch?v=sGb6JP8ktws


στα μάτια ενός μικρού παιδιού, ο αδελφός του κατάγεται από τον Άρη...


μετάφραση


"Θυμάμαι όταν ο μικρός μου αδελφός γεννήθηκε δεν ήξερε παρά να τρώει. Έτρωγε πολύ πολύ, έκλαιγε επίσης πολύ πολύ, αλλά αντιθέτως δεν κρατούσε κακία.

Τώρα ο αδελφός μου είναι μεγάλος αλλά δεν κινείται πολύ. Δεν λέει τίποτα. Καμιά φορά θα μου άρεσε να τον κάνω να γελάσει αλλά δεν γελάει. Κάνει σαν να μην με είδε σαν να μην με άκουσε. Ο μικρός μου αδελφός σα να βρίσκεται πάντα στα σύννεφα.

Είναι ήσυχος εκτός από τις φορές που βάζουμε την ηλεκτρική σκούπα, όταν βάζουμε κάτι να ψήσουμε, όταν περνάμε μέσα από ένα τούνελ ή όταν τραγουδάμε για τα γενέθλια, όταν έχουμε επισκέπτες που εκείνος δεν επιθυμεί, όταν του κόβουμε τα νύχια, όταν χειροκροτούμε και όταν τον σταματάμε από το παιχνίδι, τότε θυμώνει πάρα πολύ και δεν είναι καθόλου αστείο!

Ο μπαμπάς και η μαμά είναι υποχρεωμένοι να του κόβουν τα μαλλιά όταν κοιμάται, πολύ απαλά.

Ο μικρός μου αδελφός πάει στον παιδικό σταθμό αλλά δεν παίζει με τα άλλα παιδιά, κοιτάζει στο κενό. Κάθε φορά που πηγαίνουμε βόλτα οι κύριοι και οι κυρίες μας κοιτάζουν πολύ επίσης και μετά ο αδελφός μου κάνει παράξενες κινήσεις, κουνάει τα χέρια του σαν να επρόκειτο να πετάξει. Υπάρχουν άνθρωποι που φοβούνται γιατί νομίζουν ότι είναι μια αρρώστια που μπορεί να μεταδοθεί.

Του κάνω δώρα μπιζού, του αρέσουν τα μπιζού γιατί λάμπουν αλλά δεν τα αγγίζει, ή πολύ λίγο, με την άκρη του δαχτύλου.

Έχει δει πολλούς ειδικούς, πολλούς, πολλούς, τους βλέπει συχνά. Ο μπαμπάς και η μαμά λένε ότι δεν είναι όπως όλος ο κόσμος, είναι λίγο περίεργος. Εγώ όμως κοιτάζω πάντα τον μικρό αδελφό, αυτόν τον μικρό αδελφό που κοιτάζει πάντα τον ουρανό, ακόμα και όταν πηγαίνουμε για ψώνια, ακόμα και στο αυτοκίνητο του αρέσει να κοιτάζει τον ουρανό.

Ο μικρός μου αδελφός έχει γεννηθεί όπως όλος ο κόσμος, αλλά έρχεται από το φεγγάρι. Ε, ναι του αρέσει αυτό που γυαλίζει όπως το φεγγάρι. Του αρέσει ότι είναι στρογγυλό και μοιάζει στο φεγγάρι, όπως και τα καπάκια στα φρεάτια και κάθε φορά που βρίσκεται μπροστά σε ένα από αυτά, εάν θέλουμε να προχωρήσει, θα πρέπει να βάλουμε το πόδι μας πάνω στο καπάκι και δεν το βλέπει πια και συνεχίζει τον δρόμο του.

Του αρέσει επίσης να ανεβαίνει τις σκάλες όχι όμως και να τις κατεβαίνει. Προτιμά να ανεβαίνει και δεν σταματά. Ανεβαίνει, ανεβαίνει. Ο μικρός μου αδελφός είναι ένας πρίγκιπας, ένας πρίγκιπας - μαέστρος ορχήστρας. Εγώ θα ήθελα να ήμουνα μια νεράιδα να του κάνω μάγια ώστε να προτιμήσει να είναι εδώ από ότι στο φεγγάρι και έτσι να του δώσω το χέρι μου για να έρθει μαζί μου.

Με τον μικρό μου αδελφό έχουμε εφεύρει μια γλώσσα οι δυο μας. Παίζουμε το παιχνίδι με το καπέλο. Φοράω το καπέλο και εκείνος γελά και μετά τρέχει μετά από πίσω μου. Εκείνη την στιγμή είμαστε οι δυο μας και είναι ωραία.

Τον κόσμο του φεγγαριού...
δεν τον γνωρίζουμε καλά.
Έχουμε ανέβει
αλλά ξεχάσαμε
να τον εξερευνήσουμε καλά.

Για να καταλάβουμε τον μικρό μας άνθρωπο
πρέπει να κάτσουμε, να κοιτάξουμε και
να μην μας πτοήσουν όλες αυτές οι πράξεις
απόσυρσής του αλλά κυρίως
σιγά-σιγά να τον οδηγήσουμε να γευτεί
τον δικό μας κόσμο.

Οφείλουμε να οπλιστούμε με υπομονή
για να καταφέρουμε να κρεμάσουμε στο φεγγάρι
μια χρυσή κλωστή που να φτάνει μέχρι την παλαιά γη.

Μέχρι πού αυτός ο μικρός αδελφός του φεγγαριού
θα έρθει να μας συναντήσει;

Μέχρι που θα πάμε, εμείς, για να τον συναντήσουμε;..."





Ορισμός του αυτισμού:
O Αυτισμός είναι μια διάχυτη διαταραχή ψυχολογικής ανάπτυξης του ατόμου. Ο όρος Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή (Δ.Α.Δ)περιλαμβάνει:
  • δυσκολίες στις κοινωνικές συναναστροφές, συναλλαγές αλλά και στη συναισθηματική αμοιβαιότητα
  • δυσκολίες στον τρόπο επικοινωνίας, καθώς δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στο πρέπον και το μη πρέπον
  • στερεότυπο, επαναλαμβανόμενο ρεπερτόριο δραστηριοτήτων, καθώς και επαναλαμβανόμενες κινήσεις και συμπεριφορές
  • ανομοιογενή ανάπτυξη γνωσιακών λειτουργιών
Αρκεί να αναφέρω ότι τα χαρακτηριστικά αυτά ποικίλλουν σε βαρύτητα, από άτομο σε άτομο.


Στις διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές περιλαμβάνονται, σύμφωνα με το ταξινομικό εγχειρίδιο της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας ICD10, τα σύνδρομα που αναφέρονται παρακάτω, ενώ δίπλα τους υπάρχουν και οι ονομασίες που κατά καιρούς χρησιμοποιήθηκαν για να υποδηλώσουν αυτά, καθώς και μια μικρή περιγραφή:

  1. αυτισμός της παιδικής ηλικίας: βρεφικός αυτισμός, βρεφική ψύχωση, σύνδρομο Κanner (τα παιδιά αυτά γεννιούνται και έρχονται στον κόσμο με εγγενή αδυναμία να αναπτύξουν τη βιολογικά καθορισμένη συναισθηματική επαφή)
  2. άτυπος αυτισμός: νοητική καθυστέρηση με αυτιστικά χαρακτηριστικά
  3. σύνδρομο Rett: αποτελεί μια περίπλοκη γενετικά νευρολογική διαταραχή, η οποία εμφανίζεται μόνο σε κορίτσια. Συνηθέστερα σχετίζεται με βαριά νοητική υστέρηση και κινητική αναπηρία
  4. παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή: σύνδρομο Heller (μοιάζει με τον αυτισμό αλλά εμφανίζεται πριν από την ηλικία των 10 ετών. Για να δοθεί η διάγνωση αυτή, θα πρέπει το παιδί να έχει φυσιολογική ανάπτυξη τα 2 πρώτα χρόνια και στη συνέχεια να έχει απώλεια των δεξιοτήτων που αποκτήθηκαν τα 2 προηγούμενα χρόνια στους τομείς: γλωσσική έκφραση ή αντίληψη, κοινωνικές δεξιότητες, κινητικές δεξιότητες, παιχνίδι, προσαρμοστική συμπεριφορά, έλεγχος του ορθού ή της κύστης)
  5. σύνδρομο Asperger: σχιζοειδής διαταραχή της παιδικής ηλικίας
  6. Διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή. μη καθοριζόμενη
  7. Άλλες διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές

Σύμφωνα με το DSM- IV ( Εγχειρίδιο Διαγνωστικής και Στατιστική της Αμερικάνικης Ψυχιατρικής Εταιρίας), ένα άτομο με αυτισμό θα πρέπει να παρουσιάζει έξι από τα παρακάτω δώδεκα κριτήρια, εκ των οποίων τα δύο να έχουν σχέση με την κοινωνική αλληλεπίδραση και το ένα να έχει σχέση με την περιοχή της στερεότυπης επικοινωνίας

Κριτήρια που έχουν σχέση με την κοινωνική αλληλεπίδραση:

  • εμφανής μειονεξία στη μη λεκτική συμπεριφορά
  •  αδυναμία ανάπτυξης σχέσεων με συνομίληκους 
  • απουσία αυθόρμητης αναζήτησης άλλων με σκοπό το μοίρασμα των ενδιαφερόντων
  •  απουσία συναισθηματικής αμοιβαιότητας

Κριτήρια που έχουν σχέση με την επικοινωνία:


  • καθυστέρηση ανάπτυξης προφορικού λόγου
  •  χρήση στερεότυπων εκφράσεων (πολλές φορές χρήση λεξιλογίου, μικρότερης ηλικίας)
  • αδυναμία ανάπτυξης διαλόγου ή συμμετοχής σε συζήτηση
  • αδυναμία συμμετοχής σε παιχνίδια με στοιχεία προσποίησης ή μίμησης
Κριτήρια που έχουν σχέση με στερεότυπη συμπεριφορά:

  • στερεότυπες κινήσεις
  • ενασχόληση με συγκεκριμένα αντικείμενα και πολλές φορές με συγκεκριμένα μέρη των αντικειμένων αυτών
  • έντονη ενασχόληση με περιορισμένο πρότυπο ενδιαφερόντων
  • δύσκαμπτη προσκόλληση σε μη λειτουργικές τελετουργίες



Άλλα συνοδά χαρακτηριστικά των παιδιών με αυτισμό:

  • μη αναμενόμενες συναισθηματικές αντιδράσεις, όπως γέλιο, κλάμα, φωνή χωρίς λόγο
  • αντοχή στον πόνο
  • έλλειψη φοβίας σε καταστάσεις πραγματικού κινδύνου
  • διαταραχές στον ύπνο
  • προβλήματα στη διατροφή
  • ανωμαλίες στην ανάπτυξη αλλά και εξέλιξη συγκεκριμένων γνωστικών λειτουργιών
  • υπερκινητικότητα  - παρορμητικότητα
  • αυτοτραυματική συμπεριφορά
  • παράξενες αντιδράσεις σε αισθητηριακά ερεθίσματα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημασία σχολικής επιτυχίας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε ακούσει από μαθητές τις εκφράσεις: " Δεν ξαναδιαβάζω αυτό το μάθημα. " " Στο μάθημα αυ...